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Our project IYWTo was part of the Ventures section of the Failures: process beyond success exhibition at the Cascina Cuccagna during Milan Design Week 2016. Raumplan Studio, the curators of the exhibition, asked us to offer a point of view on the nature of Failures. The point of view I put forward in the text below looks at Failures as essential moments of experimentation and adaptation as design opens up to a plurality of changing perspectives. I also look at systemic Failures that have deeper and far reaching consequences on what is and can be designed.  

In English

In the liquid world in which we live, there are only two main kinds of failures. The first are failures of adaptation caused by denial or inability to see the change, and therefore to adapt to ever changing circumstances. To live in a fluid world requires constant attention to innovation and continuous experimentation, with all the tests, trials, errors and inventions this entails. It also requires creating the conditions for experiencing and discussing collectively new ideas, policies, products or services so as to capture, as quickly as possible, the thoughts, reactions and concerns that they generate (e.g. through prototyping and co-development). The second are failures of structure caused by attempts to keep unchanged, as long as possible, a frame of reference, be it a political system, an institution, a business model or an operational system, regardless of clear indications that that frame of reference, in fact, creates more problems than solutions. This is the type of Failures that we experienced at Nokia when decisions on engines and software platforms hindered the design of web services and  experiences fully integrated to mobile devices. 

In Italian

Nel mondo liquido in cui viviamo, ci sono solo due tipi di fallimento. Il primo è il fallimento, chiamiamolo adattativo, che risulta dall’incapacità di leggere il cambiamento, e quindi di conseguenza di adattarsi alle nuove circostanze. Vivere in un mondo fluido richiede un’attenzione costante all’innovazione ed una sperimentazione continua, con il suo inevitabile bagaglio di prove, tentativi, errori e scoperte. E richiede anche un dialogo intenso tra chi porta avanti la nuova idea, politica, prodotto o servizio e la comunità in modo da cogliere  tutti gli aspetti e significati della trasformazione. Il secondo è il fallimento, chiamiamolo strutturale, che risulta dal tentativo di mantenere inalterato il più a lungo possibile un quadro di riferimento, che sia un sistema politico, un’istituzione, un modello di business o un sistema operativo, a fronte di chiare indicazioni che quel quadro crea, in realtà, più problemi che soluzioni. Questo è il tipo di Failures che, per esempio, abbiamo vissuto in Nokia quando le scelte fatte a livello di processori e piattaforme software, impedivano di progettare servizi ed esperienze web totalmente integrate al dispositivi mobili.

 

 

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